فهرست مطالب

اجرای کانال کشی داکت اسپلیت

امروزه با پیشرفت مستمر تکنولوژی‌های روز، دنیای سیستم‌های تهویه نیز دچار تحول زیادی شده‌اند. سیستم‌های تهویه، مسیر بسیار طولانی را برای ایجاد حداکثر احساس رفاه طی نموده‌اند، سازندگان این حوزه همواره به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که بتوانند هوای پاک و مطبوع را به بهترین شکل به محیط‌های مختلف ارائه دهند. یکی از پیشرفته‌ترین انواع نوآوری‌ها در این حوزه، داکت اسپیلت می‌باشد که با عملکرد برتر و کارآیی بالا، توانسته جایگاه مهمی در صنعت تهویه و کنترل دما به‌دست بیاورد. اجرای کانال کشی داکت اسپلیت، یکی از راه‌حل‌های پیشرفته و مؤثر در سیستم‌های تهویه، گرمایش و سرمایش می‌باشد.

با استفاده از این فناوری نوین، امکان انتقال بهینه هوا با کیفیت به فضاهای مختلف فراهم می‌شود. اگر به دنبال یک راه‌حل کارآمد برای بهبود تنظیم دما و تهویه هوا در ساختمان خود هستید، با کانال کشی داکت اسپلیت به این مهم دست پیدا خواهید کرد. در این مقاله، شما با مفاهیم و مزایای اجرای کانال کشی داکت اسپلیت آشنا خواهید شد. همچنین به بررسی نحوه عملکرد این سیستم و کاربرد‌های رایج آن در سیستم‌های تهویه، گرمایش و سرمایش خواهیم پرداخت.

معرفی داکت اسپلیت و بررسی انواع کاربرد آن

داکت اسپیلت از دو بخش اصلی تشکیل شده که آن‌ها شامل یک یونیت هواساز در داخل ساختمان و یک یونیت خارجی یا همان کندانسینگ در بیرون از ساختمان می‌شوند. اجرای کانال کشی داکت اسپلیت باعث ایجاد تفاوت عمده‌ای در نحوه عملکرد این سیستم با کولر‌های گازی معمول گردیده که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

برای اطلاع از نحوه عملکرد داکت اسپلیت احتیاج داریم که با وظیفه اجزای اصلی سیستم آن آشنا شویم. همانطور که اشاره کردیم این سیستم‌ها از دو جزو اصلی یعنی یک هواساز و یک یونیت خارجی تشکیل شده‌اند که هر یک وظیفه مخصوص به خود را به عهده دارد.

واحد هواساز یا یونیت داخلی، مسئولیت توزیع هوا بین فضا‌ها را بر عهده دارد. این واحد به کمک کانال‌های هوا، بسته به نیاز فضا، هوا را در اتاق‌ها توزیع می‌کند. نصب هواساز و داکت اسپلیت در اغلب موارد کاملا به صورت توکار انجام می‌شود.

در طرف دیگر اما یونیت خارجی یا کندانسینگ وجود دارد، این واحد یکی از اجزای اصلی داکت اسپلیت می‌باشد که وظیفه اصلی آن تولید سرما از طریق کمپرسور است. این یونیت با استفاده از لوله‌های مسی که به خوبی عایق شده‌اند به هواساز یا همان یونیت داخلی متصل شده و از طریق آن‌ها انرژی را تبادل می‌نماید. این یونیت بسته به شرایط مختلف ممکن است در بالکن، پشت‌بام و بالای خرپشته نصب شود.

نکات مهم برای شناسایی بهترین مکان برای نصب داکت اسپلیت

انتخاب مکان مناسب برای نصب داکت اسپلیت، امری بسیار مهم می‌باشد که توصیه می‌شود قبل از خرید اسپلیت آن را پشت سر بگذارید. انتخاب هوشمندانه مکان نصب این سیستم به بهره‌وری و عملکرد صحیح سیستم کمک زیادی خواهد کرد. بنابر‌این تمامی مراحل نصب این سیستم، چه تعبیه هواساز داخلی باشد یا اجرای کانال کشی داکت اسپلیت و یا نصب یونیت خارجی، از اهمیت بالایی برخوردارند.

شرایط نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت

قبل از نصب یونیت خارجی، مشخص کردن مکان دقیق نصب آن بسیار ضروری است. این یونیت باید در مکانی نصب شده که خطر رطوبت و تجمع باران نداشته و ایمنی کافی را داشته باشد. علاوه بر این بسیار مهم است که محل نصب یونیت خارجی از تهویه و جریان هوای مناسبی برخوردار باشد. به همین دلیل نصب یونیت خارجی در محلی که درختان و گیاهان رشد کرده و یا مکانی که احتمال وجود گرد و غبار بیشتری وجود دارد، می‌تواند بسیار ضرررسان باشد، چرا که در این صورت فیلتر‌های یونیت عمر کمتری خواهند داشت و با وجود شاخ و برگ درختان، تمیز کردن فیلترها امری دشوار خواهد بود.

علاوه بر این یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب محل نصب یونیت خارجی این است که دارای محافظت از نور آفتاب باشد تا فشار کمتری به یونیت خارجی در هنگام کار کردن وارد شود. عامل مهم دیگر در انتخاب محل نصب یونیت خارجی سر و صدایی است که این دستگاه تولید می‌کند و بهتر است آلودگی صوتی آن را در هنگام انتخاب محل نصب در نظر داشت تا مزاحمتی برای خودتان یا دیگران ایجاد نکند. در ضمن باید از محکم بودن محل نصب اطمینان حاصل کنید تا در صورت ارتعاشات دستگاه اتفاق ناگواری رخ ندهد. به عنوان نکته پایانی باید ذکر کنیم که در مناطق بادخیز باید یونیت را به دور از وزش مستقیم باد‌های شدید قرار داد تا در عملکرد آن اختلالی ایجاد نشود.

شرایط ایده‌آل برای نصب هواساز یا یونیت داخلی

برای نصب هواساز بهتر‌است مکانی را انخاب کنید که استحکام دیوار آن را تضمین کنید. همچنین باید فاصله مناسبی بین یونیت داخلی و دیوار رعایت شود. یونیت داخلی نیاز به جریان هوای مناسب در اطراف خود دارد و بهتر است حدود ۱۵ سانتی‌متر فاصله از طرفین برای جریان هوا فراهم شود. علاوه بر این برای ایجاد جریان هوای مناسب و تهویه کامل، باید یونیت داخلی را در ارتفاع ۲ تا ۳ متری نصب نمود. مکانی که برای نصب یونیت‌ها انتخاب می کنید تاثیر بسیار زیادی بر بهبود عملکرد و افزایش عمر مفید سیستم تهویه شما می‌گذارد.

 انواع روش اجرای کانال کشی داکت اسپلیت

در سال‌های اخیر روش‌ها و مواد اولیه متنوعی به گزینه‌های افراد متقاضی سیستم تهویه داکت اسپلیت اضافه شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارا هستند. در ادامه سعی در بررسی تعدادی از پرکاربرد‌ترین روش‌ها در این زمینه داریم:

اجرای کانال کشی داکت اسپلیت با کانال فلکسیبل

روشی که در سال‌های اخیر با استقبال روزافزون مواجه شده، کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از کانال فلکسیبل است. این روش یکی از روش‌های کم هزینه و استاندارد محسوب می‌شود و به ‌طور عمومی در فضاهای سقف کادب یا مشابه آن کاربرد بیشتری دارد. کانال فلکسیبل با برخورداری از انعطاف بالا و وزن کم خود، به راحتی قابل نصب در این نوع فضاها می‌باشد. این روش کانال کشی داکت اسپلیت همچنین در مقایسه با دیگر روش‌ها از قیمت مناسبی برخوردار می‌باشد، چرا که علاوه بر ارزان بودن قیمت تجهیزات، هزینه نصب آن ‌هم به مراتب کمتر است. این لوله‌ها در انواع دارای عایق و بدون عایق عرضه می‌شوند و در صورت استفاده درست عمر طولانی در سیستم تهویه خواهند داشت.

اجرای کانال کشی داکت اسپلیت با کانال پلی‌اورتان

کانال‌های پلی‌اورتان که به عنوان از پیش عایق شده معروف هستند به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین خود، اتلاف انرژی بسیار کمی دارند. این نوع کانال به دلیل برخورداری از تمامی استاندارد‌های ضد حریق و طول عمر بالایی که دارد می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و غیره به کار گرفته شود. برای ساخت این کانال‌ها از یک جنس فوم سرد تزریقی با پوشش آلومینیومی در دو طرف خود استفاده می‌شود.

اجرای کانال کشی داکت اسپلیت با کانال‌های گالوانیزه

کانال‌های گالوانیزه از مدت‌ها پیش برای استفاده در کانال‌‌‌کشی کولر‌های آبی به کار گرفته می‌شده و امروزه نیز از آن‌ها برای کانال کشی داکت اسپلیت استفاده می‌شود، منتهی کانال‌های استفاد شده در سیستم داکت اسپلیت از نظر ضخامت ورق، عایق کاری و ابعاد با کانال‌های کولر آبی تمایز دارند. یکی از معایب مهم این روش سختی و گران بودن عایق‌بندی اصولی این کانا‌ل‌ها می‌باشد.

مراحل اجرای کانال کشی داکت اسپلیت

اجرای درست و اصولی کانال‌کشی داکت اسپلیت تاثیر قابل‌توجه‌ای بر بازدهی و میزان مصرف آن دارد. برای برخورداری از حداکثر توان سیستم تهویه نیاز است که تمامی مراحل اجرای کانال کشی به درستی انجام شود.

در ادامه به تشریح مرحله به مرحله اجرای کانال کشی داکت اسپلیت می‌پردازیم.

بررسی نیاز‌ها و طراحی مناسب

در این مرحله، باید نیاز‌های حرارتی و برودتی فضاها مورد بررسی قرار بگیرد. پیشنهاد می‌شود انجام اینکار را به عهده متخصصین بگذارید، چرا که آن‌ها به دلیل برخورداری از تجربه و دانش تخصصی در این زمینه توانایی طراحی بهینه‌ترین سیستم با بالاترین بازدهی ممکن را دارند و  می‌توانند در بسیاری از مخارج و هزینه‌های دراز مدت شما صرفه‌جویی کنند. در این مرحله تلاش می‌شود تا سیستم تهویه به گونه‌ای طراحی شود تا جریان هوای تمیز همواره و بدون مشکل در اتاق‌ها جریان داشته باشد.

انتخاب مواد و تجهیزات با کیفیت

پس از طراحی سیستم نوبت به انتخاب تجهیزات مناسب برای سیستمی که طراحی کرده‌‌اید می‌رسد. اهمیت این مرحله در این‌جاست که انتخاب نوع ماده مصرفی (همان‌طور که پیش‌تر در این نوشتار به آن اشاره کردیم) تاثیر قابل توجه‌ای بر عملکرد، مصرف، بازدهی و عمر مفید سیستم تهویه دارد. بهترین توصیه در چنین مواردی این است که برای مشورت در زمینه تهیه تجهیزات مناسب برای اجرای کانال کشی داکت اسپلیت، به افراد متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

نصب و راه‌اندازی

پس از تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز اجرای کانال کشی داکت اسپلیت می‌توان نصب و آماده‌سازی فضا برای تعبیه کانال‌ها و یونیت‌ها را شروع کرد. رعایت بسیاری از استانداردهای ایمنی در این مرحله الزامی تلقی می‌شود؛ چرا که بدون رعایت جوانب احتیاطی ریسک متضرر شدن بسیار بیشتر می‌شود و ممکن است به‌دلیل بی‌احتیاطی به تجهیزات گران صدمات غیرقابل جبرانی وارد شود. این امر نیز به دلایلی که باعث می‌شود تا اجرای کانال کشی داکت اسپلیت را به افراد متخصص بسپارید، می‌افزاید.

تست و عیب و یابی

پس از نصب و راه‌اندازی، سیستم کانال کشی داکت اسپلیت تست و عیب‌یابی می‌شود. سیستم به صورت کامل بررسی می‌شود و تست‌هایی مثل افت فشار و نشت‌یابی انجام داده می‌شود تا از عملکرد سیستم در بهترین وضعیت ممکن، اطمینان حاصل گردد. انجام این مرحله بسیار مهم است چرا که بعد از این مرحله تمامی اتصالات عایق‌بندی شده و قبل از آن باید از صحت عملکرد همه آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

عایق بندی

بعد از اطمینان از عملکرد صحیح تمام تجهیزات، مرحله عایق‌بندی آغاز می‌شود تا سیستم تهویه تا حداکثر ممکن نسبت به اتلاف انرژی و آلودگی‌های محیطی عایق باشد.

تنظیمات و بهینه سازی

حال که تمامی مراحل اجرای کار به پایان رسیده و تمامی مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم نوبت به تنظیم کردن سیستم تهویه مطابق با فضایی که در آن هوا را به جریان می‌اندازد می‌رسد. انجام تنظیمات بسیار اهمیت دارد و بدون بهینه‌سازی سیستم امکان اتلاف انرژی قابل‌توجه‌ای وجود دارد. تنظیم هر سیستم تهویه با سیستم تهویه دیگر متفاوت است، همانطور که فضایی که سیستم‌ها در آن استفاده می‌شوند با یکدیگر فرق دارند. بنابراین بهتر است با تکیه بر دانش تخصص افراد متخصص اقدام به تنظیم و بهینه‌سازی سیستم تهویه خود نمایید.

اجرای کانال کشی داکت اسپلیت توسط رایا تهویه تجهیز نامدار

رایا تهویه تجهیز نامدار (فروشگاه نامدار) تجربه زیادی در ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه سیستم‌های تهویه دارد و یکی از معتبر‌ترین مراکزی است که خدمات اجرای کانال کشی داکت اسپلیت را انجام می‌دهد. این مجموعه با وجود تجربه زیادی که در عرصه سیستم‌های حرارتی و برودتی دارد، می‌تواند به کاربران خود بالاترین بازدهی و عملکرد را ارائه نماید.

متخصصان این مجموعه پس از نصب و راه‌اندازی به صورت جامع به تست و عیب‌یابی محصولات می‌پردازند و از عملکرد صحیح همه اجزا سیستم اطمینان حاصل خواهند نمود. در صورتی که نقص و یا عیبی در سیستم باشد بلافاصله اقدام به رفع و تعمیر آن خواهند نمود. به همین دلیل می‌توانید از عملکرد سیستم خود در بهترین حالت و بدون کمترین اتلاف انرژی لذت ببرید. می‌توانید با اعتماد به این مجموعه از خدمات حرفه‌ای و با کیفیت آن‌ها بهره‌مند شده و آرامش را در همه فصول سال تجربه کنید.

سخن پایانی

در این نوشتار به معرفی داکت اسپلیت و نکات مهمی که در اجرای کانال کشی داکت اسپلیت باید رعایت شوند پرداختیم. به بررسی مزایا و معایب انواع کانال‌کشی‌های مختلف پرداختیم و با معیار‌هایی برای انتخاب تجهیزات آشنا شدیم. در نهایت به اجرای مرحله به مرحله کانال کشی و نصب سیستم داکت اسپلیت پرداختیم و متوجه شدیم که انجام دادن اصولی و صحیح تمامی این مراحل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. انتخاب تجهیزات، روش‌ها و محل نصب، نوع عایق بندی و نحوه تنظیمات دستگاه، همگی بر عملکرد و عمر مفید داکت اسپلیت تاثیر مستقیم می‌گذارند. به همین دلیل در پایان این نوشتار به معرفی مجموعه نامدار پرداختیم که در ارائه خدمات تهویه مطبوع و داکت اسپلیت بسیار معتبر بوده و سابقه درخشانی در این زمینه دارد. مراجعه به یک موسسه حرفه‌ای و قابل اعتماد در زمینه خدمات سیستم تهویه قبل از اقدام به نصب داکت اسپلیت باعث می‌شود تا در همه زمینه‌ها از جمله هزینه نصب، تهیه تجهیزات با کیفیت و قیمت مناسب، بازدهی و عملکرد با کیفیت سیستم، بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

09123656188 - 02165502400